-
هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر دادن چشم اندازها و رویه های روابط عمومی است
سمیه تاجیک اسماعیلی گفت: هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر دادن چشم اندازها و رویه های روابط عمومی است و می تواند به طور قابل توجهی اثربخشی، کارآیی و بهره وری فعالیتها و فرآیندهای روابط عمومی را افزایش دهد.
دکتر سمیه تاجیک اسماعیلی استاد دانشگاه در نشست « کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی» که به میزبانی روابط عمومی شورای عالی آموزش وپرورش برگزار شد گفت: در دنیای امروز که همه چیز در حال تغییر است بجز "تغییر"؛ بهره گیری از ظرفیت های هوش مصنوعی بویژه در روابط عمومی سازمانها یک تصمیم خلاقانه و نوآورانه نیست، بلکه یک ضرورت است.
وی افزود: همانطور که فناوری روز به روز توسعه و پیشرفت می کند و بیشتر و سریعتر در دسترس قرار می گیرد ، مطمئناْ شاهد افزایش مشارکت روابط عمومی و هوش مصنوعی خواهیم بود. به لطف هوش مصنوعی تیم های روابط عمومی با کارهای دستی خداحافظی می کنند. این فناوری وظایف آنان را آسان و سریع کرده، کارهای پر تکرار روزمره را بر عهده گرفته و با دقت بالا انجام خواهد داد.
تاجیک اسماعیلی اظهار کرد: اموری مانند افزایش کارآیی، افزایش دقت، نزدیک به صفر رساندن خطاها، شخصی سازی ارتباطات و اطلاعات، پیش بینی، پیشگیری و مدیریت بحران ها، تحلیل داده ها، جست و جوی اطلاعات و غیره از کاربردهای هوش مصنوعی است. همچنین چت بات ها به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد، به سرعت می توانند گفتارها را به متن تبدل نموده و در اختیار روابط عمومی ها قرار دهند.
تاجیک اسماعیلی گفت: با بهره گیری از هوش مصنوعی می توانیم به صورت خودکار کنفرانس های مطبوعاتی، مصاحبه های رسانه ای، اتوماسیون رسانه های اجتماعی، مدیریت چندین پلتفرم به صورت همزمان، پاسخگویی به مخاطبان، افزایش همکاری تیمی و...را انجام دهیم و بسیاری از کارها و فعالیت های دیگر که کمک می کند سرعت کارها در روابط عمومی افزایش پیدا کند، را مدیریت کنیم.
وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در این زمینه؛ هوش مصنوعی مولدGenerative AI است که می تواند بیانیه مطبوعاتی، پست های رسانه های اجتماعی، تعیین سرفصل ها، سئوالات مصاحبه ها و محتواهای گوناگون را تولید کند. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که متن را به ویدئو و تصویر تبدیل کند و به روابط عمومی کمک کند تا با سپردن امور تکراری و زمان بر به هوش مصنوعی، به اموری مهم تری که نیاز به بینش و منش بیشتری دارد، بپردازد.
تاجیک اسماعیلی افزود: یکی از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی در روابط عمومی نظارت بر رسانه هاست و به کمک هوش مصنوعی می توان احساسات واقعی موجود در پشت کلمات، عبارات، نظرات زیر پست ها، و مکالمات متنی میان مخاطبان را شناخت و مدیریت کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش با مردم سروکار دارد و خانواده ها از اقوام مختلف با زبان ها، گویش ها، اندیشه ها و پایگاه های اجتماعی و اقتصادی متفاوت هستند؛ هوش مصنوعی می تواند با شناخت ذائقه های خبری، نیازهای اطلاعاتی و همچنین علاقه آنان به موضوعات مختلف و اطلاعات گوناگون را دسته بندی کرده و به صورت شخصی سازی شده در اختیارشان قرار دهد.
تاجیک اسماعیلی اظهار کرد: هوش مصنوعی می تواند مکالمات را رصد کند و احساسات پنهان در پشت کلمات را مشخص نماید. همچنین نظرات مختلفی که در زیر پست های روابط عمومی گذاشته می شود را تجزیه و تحلیل نموده و احساس برند شورای عالی را مشخص نماید.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: هوش مصنوعی با افزایش و بهبود تعامل با مردم، بینش های مهمی را درباره امور اصلی جامعه به روابط عمومی میدهد و به مدیریت فعالانه شهرت در سازمان ها کمک میکند.
تاجیک اسماعیلی تصریح کرد: روابط عمومی ها از طریق هوش مصنوعی می توانند تمام جنبه های مثبت و منفی عملکرد خود را و همچنین بازتاب آنرا بین مخاطبان استخراج نموده و دیدگاه های مثبت درباره خود را بزرگ نمایی و دیدگاه های منفی را کنترل و مدیریت کنند.
وی ابراز کرد: دنیایی از کاربردهای گوناگون برای هوش مصنوعی در روابط عمومی وجود دارد اما یک نکته خیلی ظریف این است که هوش مصنوعی چوب جادویی نیست که به روابط عمومی بزنیم و آن را از حالت ضعیف به یک روابط عمومی قوی تبدیل کند و تمام مشکلات روابط عمومی را یک باره حل کند.
تاجیک اسماعیلی در ادامه گفت: هوش مصنوعی یک تکنولوژی جدید است که می آید و فرآیندهایی را که از قبل بدرستی در سازمان شکل گرفته و نظم یافته را تحکیم ببخشد. در حقیقت هوش مصنوعی تسهیل کننده، تسریع کننده و توسعه بخش فعالیت هاست.
وی تاکید کرد: با اینکه مشارکت بین روابط عمومی و هوش مصنوعی هر روز بیشتر می شود با این حال ارتباطات هنوز یک هنر کاملا انسانی است. هنری که به ارتباطات، خلاقیت و نوآوری انسان ها وابسته است. در این چرخه انسان هرگز محو نشده و کنار گذاشته نمی شود....بلکه انسان به کمک ابزار هوش مصنوعی، به جریان ارتباطات، رویه ها و فرآیندها، هنرمندانه و خلاقانه آرایش جدیدی میدهد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: هوش مصنوعی این امکان را به روابط عمومی می دهد که یک آرایش رسانه ای جدید برای خودش تعریف کند. هوش مصنوعی یک دستیار قوی و هوشمندی است که به جای متصدیان روابط عمومی کار نمی کند بلکه ابزاری برای انجام دادن درست، دقیق و سریع فرآیندهای روابط عمومی است.
تاجیک اسماعیلی بیان داشت: متصدیان روابط عمومی باید افرادی خوشفکر، خلاق، توانمند، قوی، آگاه و مجهز به سواد هوش مصنوعی باشند تا بتوانند از ظرفیت های هوش مصنوعی نهایت بهره را ببرند. به همین منظور لازم است که ابتدا وضع موجود روابط عمومی رصد شود، محدودیت ها، تهدیدها، فرصت ها و ظرفیت ها را شناسایی و سپس نقش هوش مصنوعی را در کاهش تهدیدها و افزایش فرصت ها بررسی و تحلیل نمایند.
ایشان اضافه کرد: به طور جدی پیشنهاد میشود که یک عنوان طرح درس آموزشی هم برای مدیران و معلمان و هم برای دانش آموزان تعریف، تدوین و پیش بینی شود.
تاجیک اسماعیلی تاکید کرد: به مانند واحد درسی سواد رسانهای، باید واحدهای درسی " سواد هوش مصنوعی" نیز برای دانش آموزان طراحی، تدوین و اجرایی شود. لزوم آموزش سواد هوش مصنوعی در همه ابعاد سه گانه؛ درک فنی، درک عملی و درک اخلاقی برای تمامی بدنه آموزش و پرورش یک ضرورت حیاتی است. درک اخلاقی هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر افراد موضوعی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت چون برای چگونگی مواجه با این فناوری نیاز است که یک شناختی از کارآیی و رویکردهای آن داشته باشیم.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: هوش مصنوعی در حوزه کاربردهایی که مطرح شد و آموزش های از راه دور، بسیار قوی عمل میکند، اما همانگونه که "دریفوس" بیان می کند، بخشی از یادگیری که رسیدن به مرحله خبرگی و فرزانگی است، نیازمند تجسد یا حضور جسم و تعامل بدن با محیط است. هوش مصنوعی از این توانایی برخوردار نیست و نمی تواند در این زمینه به انسان کمک کند، بلکه تنها دستیار هوشمند انسان آگاه ، توانمند، خلاق و مجهز به دانش سواد هوش مصنوعی است.
تاجیک اسماعیلی تاکید کرد: روابط عمومی برای بهره گیری از هوش مصنوعی باید ابتدا استراتژهای خود را مشخص نماید، سپس بر آن مبنا برای کاربرد هوش مصنوعی برنامه ریزی کند. در این ميان لازم است که کلیه کارکنان حوزه روابط عمومی به دانش و مهارت کار با هوش مصنوعی مجهز شوند.